Elektrik akan naik 1 JULAI ni….

Kini aku dengar ura2 kenaikan harga elektrik pula.Skali lg aku tension!!!suma nak naik…argh..sudah melampau kerajaan ni..aku bengang!!!..bengang..bengang…ni plak psl tarif kenaikan petang td..

Abdullah berkata, bagi jumlah penggunaan antara 0 hingga 400 kwj sebulan (kediaman) – kadar tarif bagi 200 kwj pertama sebulan ialah 21.8 sen satu kwj;  201 hingga 400 kwj berikutnya 34.5 sen satu kwj. Caj minimum bulanan RM3.

Bagi jumlah penggunaan lebih 400 kwj sebulan (kediaman), kadar tarif bagi 50 kwj pertama ialah 30 sen satu kwj; 501-600 kwj berikutnya 39 sen satu kwj; 601 -700 (40 sen), 701-800 (41 sen), 801-900 (43 sen) dan 901 kwj ke atas (46 sen). Caj minimum sebulan RM3.

Manakala pengguna komersial dan industri pula akan mengalami peningkatan tarif sebanyak 26 peratus. [Tarif lengkap di laman web] Pejabat Perdana Menteri

new electricity tariffs 040608 bm version

Bagi katogori lain..

Tarif B (tarif perdagangan voltan rendah) bagi jumlah penggunaan keseluruhan di antara 0 hingga 200 kwj sebulan, bagi semua kwj 38 sen. Caj minimum bulanan RM7.20.

Bagi penggunaan keseluruhan melebihi 200 kwj sebulan, 40.8 sen. Caj minimum sebulan RM7.20.

bullet button Tarif C1 – tarif perdagangan am, voltan sederhana, bagi setiap kilowat kehendak maksimum sebulan RM24.8. Bagi semua kwj 29.6 sen. Caj minimum bulanan RM600.

bullet button Tarif C2 – tarif perdagangan puncak/luar puncak voltan sederhana, bagi setiap kilowat kehendak maksimum sebulan dalam tempoh puncak RM36.60.

Bagi semua kwj dalam tempoh puncak 29.6 sen. Bagi semua kwj dalam tempoh luar puncak 18.2 sen. Caj minimum bulanan RM600.

bullet button Tarif D – tarif perindustrian voltan rendah – bagi jumlah penggunaan keseluruhan di antara 0 hingga 200 kwj sebulan, bagi semua kwj 34.2 sen.

Caj minimum bulanan RM7.20. Bagi jumlah penggunaan keseluruhan melebihi 200 kwj sebulan, 36.6 sen. Caj minimum bulnan RM7.20.

bullet button Tarif Ds – Tarif perindustrian khas – (untuk pengguna yang layak sahaja) 34.4 sen per kwj. Caj minumum RM7.20

bullet button Tarif E1 – tarif prindusrian am voltan sederhana bagi setiap kilowatt kehendak maksimum sebulan RM24.6 satu kilowatt bagi semua kwj 28 sen per kwj. Caj minimum bulanan RM600.

bullet button Tarif E1s – tarif perindustrian khas (untuk pengguna yang layak sahaja) bagi setiap kilowat kehendak maksimum sebulan RM19.1. Bagi semua kwj 27.2 sen. Caj minimum bulanan RM600.

Korang paham ke tgk tarif ni??aku tak berapa paham sangat.Takpe lah..janji korang tau akan kenaikan elektrik tak lama lg kan??hehehe…

P/S: tak lama lagi aku suh mak aku pasang pelita kat rmh mcm zaman JOPON dulu..sbb nak tlng jimatkan harga bil elektrik bulanan rmh aku yg mencecah RM100 sebulan..pasni aku pun dah takleh nak bukak slalu komputer..sbb nak jimat elektrik..hahaha

21 Responses

  1. Nice Blog…add saye YM [sahe_bck]

  2. hohhoo..aku dah add ko sahe..sahe..ko reti tak nak letak menantang iklan sbelah kanan ni..aku tak reti la plak..lawo2 pun tak letak iklan tu..takleh la kan..hehhe..leh ajar tak??

  3. letrik naik??? letrik umah aku pun dekat rm200 sebulan…. astro, innet, minyak lagi… karut karut….

  4. hahaha…yg kat rmh aku ni plak 100 lebih..mmg gler la kerajaan skrng ni…gler babun..sedap2 je naikan suma barang..dia ingt kita ni gaji bsr sngt ke??

    hanep -> aku rasa skrng ni nak balik ke zaman jepun la..dia suh kita merana..pe kata kita boikot tnb lak..hahaha..takyah pki elektrik..kita pki pelita je..kipas..guna kipas manual..ok ke??sape sanggup?hehehe..takpun pe kata kita pasang solar kat rmh masing2??tp kena keluar bajet sikit la..jnji elektrik free di masa hadapan..hahaha

  5. semua naik. hujan je yg turun kan

  6. hehe..nak balik ke zaman jepun? Tak larat la..mana ada mesin masa nak balik zaman jepun..

  7. … wahfarah… makin mantap dlm blogging… congrats, maju setapak lagi……

  8. ohoho. pakai pelita la jawabnya. Tapi PC dan laptop still pakai letrik. tak leh wat apa dah..

  9. ….. sapa2 yg duduk kawasan lapang bole pasang kincir angin, tak pon guna solar sel… titan taknak siasat sumber2 alternatif??

  10. hahhaa..takpun apa kata kita beli lampu yg org duk buat perhiasan kat laman tu..ok tak..time siang..kita letak la kat luar..kasi dia sedut tu cahaya matahari cukup2..mlm kita bwk msk rmh..hahhaa..jimat elktrik pe…

    ok gak idea samdaddycool ni..tp leh pki ke kat malaysia ni??org malaysia ni byk alasan..takmo berssh payah..wlu pun itu adalah 1 alternatif sebenarnya..dgn kata lain atau seangkatan dgnnya..org melayu atau malaysisa..mmg PEMALAS…hehehe..sape makan cili..akan terasa pedasnya..wakakakka

  11. Aku nak pindah duduk kat Matahari la..tak payah guna elektrik,setiap masa terang jer. Xder dah pemimpin nak makan duit rakyat kat sana (ops?) 😀

  12. fuh!lepas minyak..tarif elektrik, pastu barang2 lain pulak naik..abeslah rakyat malaysia ni..mkin rmai masuk bersamamu nnti..

  13. Dok matahari? 1 saat dah jalan..

  14. hmm…
    letrik mmg naik klu miyak naik… sbb kat malaysia sumber letrik adalah dari gas asli… empangan kenyir tu x mampu suppot semua kawasan… so letrik dr gas asli la yg tolong supportkan… ape nk buat… klu minyak naik semua naik la.. maklum la minyak kan salah satu kos pengangkutan…

  15. faiez…ko nak duk kat matahari…ko bwk kupas tak??hahaha….kat bumi sndr tak tahan..ko nak duk kat matahari ea…tp ko tunggu bila kiamat sok..kompom ko dpt duk kat matahari..dgn syarat ko kena wat byk salah..mcm rasuah ke kan..hahaha..jgn mara aa..aku gurau je la…

    titan..huhhuu…ko dah komen kat blog aku aa…tq2..tak sangka si titan ni sangup dtng komen kat blog aku…hahaaha

    rafhz…apsal smpi truk mcm tu malaysia ni..haizzz…takyah bina empangan la klu mcm tu..hehehe..trus takde elektrik nnt…tp ko dah bg aku 1 info yg baru tu..hahaha…tq…tp btol ke fakta ko tu??bkn outa aa….

    p/s: pasni dapor umah aku tak berasap la jwbnya..sbb gas lak nak naik..hehehehe

  16. hafifi…best apa dpt msk bersamamu tu…hehehe…klu ko dpt msk program tu kan..ko nak ckp apa??terima kasih pak lah ke??wakakakakaakkaaka

  17. kalau letrik naik maknanya kena pakai generator lah..
    haha..gilanya aku..

  18. tu adalah fakta.. hrum.. ko nak tau knp empangan kenyir x mmpu nk support semua letrik kat sem. malaysia… sbb malaysia ske jual letrik ke luar negara.. lebih untukng la katekan… empangan kenyir adalah salah satu sumber letrik kat asia tenggara nie.. sbg contoh letrik yg malaysia support adalah indon, filipina.. thailand.. n lain2 lagi.. aku x henggat….. agaknyer aku kene repeat blk paper pasal sejarah empangan kenyir nie.. hehe… satu lagi.. bekalan letrik dr gas asli adalah lebih baik dr bekalan empangan… sbnr nyer letrik dr gas asli nie di buat ntuk buat back up pd empangan kenyir tu… pasal x nk berulang kejadian malaysia bergelap dulu tu… tp sejak kebelakangan nie.. aku tgk diorang lebih prefer gune letrik dr gas asli… mybe empangan kenyr dah x bleh nk kuarkan tenaga letrik sebanyak yg diperlukan kot… lg pom empangan tu x leh nk buat letrik banyak2 klu x pecah empangan tu…

  19. klu akai generator lagi mahal beb… generator guna petrol… huhu

  20. aku ckp skg la..tak nak tggu masuk bersamamu..TERIMA KASIH PAK LAH..

  21. hehehehe… try singgah sini boleh ke? lebih selesa ngan wordpress dari blogspot yang lapok tertinggalan ke zaman purba… bila blogspot nak upgrade haaaa….?

    kena tanya google laaaa………

    kalo gitu gunalah penjimat minyak letrik…. muahahahahaa…

Leave a Reply

