Elektrik akan naik 1 JULAI ni….

Kini aku dengar ura2 kenaikan harga elektrik pula.Skali lg aku tension!!!suma nak naik…argh..sudah melampau kerajaan ni..aku bengang!!!..bengang..bengang…ni plak psl tarif kenaikan petang td..

Abdullah berkata, bagi jumlah penggunaan antara 0 hingga 400 kwj sebulan (kediaman) – kadar tarif bagi 200 kwj pertama sebulan ialah 21.8 sen satu kwj;  201 hingga 400 kwj berikutnya 34.5 sen satu kwj. Caj minimum bulanan RM3.

Bagi jumlah penggunaan lebih 400 kwj sebulan (kediaman), kadar tarif bagi 50 kwj pertama ialah 30 sen satu kwj; 501-600 kwj berikutnya 39 sen satu kwj; 601 -700 (40 sen), 701-800 (41 sen), 801-900 (43 sen) dan 901 kwj ke atas (46 sen). Caj minimum sebulan RM3.

Manakala pengguna komersial dan industri pula akan mengalami peningkatan tarif sebanyak 26 peratus. [Tarif lengkap di laman web] Pejabat Perdana Menteri

new electricity tariffs 040608 bm version

Bagi katogori lain..

Tarif B (tarif perdagangan voltan rendah) bagi jumlah penggunaan keseluruhan di antara 0 hingga 200 kwj sebulan, bagi semua kwj 38 sen. Caj minimum bulanan RM7.20.

Bagi penggunaan keseluruhan melebihi 200 kwj sebulan, 40.8 sen. Caj minimum sebulan RM7.20.

bullet button Tarif C1 – tarif perdagangan am, voltan sederhana, bagi setiap kilowat kehendak maksimum sebulan RM24.8. Bagi semua kwj 29.6 sen. Caj minimum bulanan RM600.

bullet button Tarif C2 – tarif perdagangan puncak/luar puncak voltan sederhana, bagi setiap kilowat kehendak maksimum sebulan dalam tempoh puncak RM36.60.

Bagi semua kwj dalam tempoh puncak 29.6 sen. Bagi semua kwj dalam tempoh luar puncak 18.2 sen. Caj minimum bulanan RM600.

bullet button Tarif D – tarif perindustrian voltan rendah – bagi jumlah penggunaan keseluruhan di antara 0 hingga 200 kwj sebulan, bagi semua kwj 34.2 sen.

Caj minimum bulanan RM7.20. Bagi jumlah penggunaan keseluruhan melebihi 200 kwj sebulan, 36.6 sen. Caj minimum bulnan RM7.20.

bullet button Tarif Ds – Tarif perindustrian khas – (untuk pengguna yang layak sahaja) 34.4 sen per kwj. Caj minumum RM7.20

bullet button Tarif E1 – tarif prindusrian am voltan sederhana bagi setiap kilowatt kehendak maksimum sebulan RM24.6 satu kilowatt bagi semua kwj 28 sen per kwj. Caj minimum bulanan RM600.

bullet button Tarif E1s – tarif perindustrian khas (untuk pengguna yang layak sahaja) bagi setiap kilowat kehendak maksimum sebulan RM19.1. Bagi semua kwj 27.2 sen. Caj minimum bulanan RM600.

Korang paham ke tgk tarif ni??aku tak berapa paham sangat.Takpe lah..janji korang tau akan kenaikan elektrik tak lama lg kan??hehehe…

P/S: tak lama lagi aku suh mak aku pasang pelita kat rmh mcm zaman JOPON dulu..sbb nak tlng jimatkan harga bil elektrik bulanan rmh aku yg mencecah RM100 sebulan..pasni aku pun dah takleh nak bukak slalu komputer..sbb nak jimat elektrik..hahaha

Advertisements

MINYAK naik lagi!!!!!!!!!

Argh…skali lagi aku bengang..mana taknya..harga minyak naikaku benci!!menyusahkan rakyat..itu kata aku la..org lain tak tau mcm mana..kot2 ada yg menyokong ke kan..

Harga petrol akan dinaikan sebanyak o.78 sen,dari RM1.92 sekarang kepada RM2.70.. manakala diesel pula akan dinaikan sebanyak Rm 1,yg dulunya harganya ialah RM1.58 seliter kini telah mencecah RM2.58.

Sekadar gambar hiasan..

Kini sara kos sara hidup semakin meningkat.Dengan kenaikan beras sehingga 50 %.Aku tak mampu nak berkata apa lagi.Kerajaan mahu bunuh kita agaknya.Apa yang dorang cakap nak membantu rakyat dulu,kini sudah terbukti…tiada..kerana aku rasa mereka lagi membebankan rakyat ada la..aku sedih…sedih…sedih!!!!!!

Harga barang confirm akan melambung sebagai mana kenaikan harga minyak.Aku tension!!argh..kalau korang nak tau.Perbelanjaan utk makanan sebulan dalam keluarga aku kini hampir mencecah RM1300,ini hanya utk makanan sahaja.Manakala utk minyak kereta ibu aku plak RM500-RM600 sebulan.Itu baru sahaja kereta ibu aku,belum lagi kereta abah aku plak.Kereta abah aku menggunakan minyak diesel..Argh!!!sakitnya hati aku.Terasa nak pecah pun ada..hehehe..dashat punya penangan akibat kenaikan harga minyak ni.Mana taknya,gaji bapak aku berapa sen je..mcm mana nak idup ni???????????????

Apa yang aku nak cakap..mcm mana pula dengan penduduk kampung yang berpendapatan tak seberapa @ tetap dan tak makan gaji??aku pasti mereka pun terasa bahangnya.kesian dekat anak2 mereka..cuba korang fikirkan..renung2kan lah..Yang susah semakin susah,Yang kaya semakin kaya.Aku pasti kenaikan kali ni membawa padah kpd mereka yang berpendapatan rendah mc mcm abah aku dan yg seangkatan dengannya..

petrol price hike new price 040608 bm version

P/S:Inflasi akan berlaku lagi sebagaimana zaman Jepun memerintah negara kita dahulu.Negara kita pasti akan terjadi seperti negara Indonesia kerana harap duit je bnyk,tp nilainya kecil sebenarnya.Pasni leh la korang mkn sedap2 tiap2 bln..opss!!!silap2..korang leh la mkn pucuk ubi,kentang,ubi keledek…pe lagi..suma2 tulah..padankan muka korang..tak lupa..aku sekali..pasni confirm msk hospital sbb kurang zat..

Pss: Aku sokong dgn Pemerintah IRAN,sbb dia ckp..bekalan minyak cukup sebenarnya.Tapi dunia yg sibuk2 cakap minyak dah berkurangan sbb kepentingan masing2..Semua nak kaya punya pasal..dan rakyat yg menjadi mangsa!!yang pki motor pun sama..pasni dah takde dah nak cakap naik motor tu jimat..wlupun jimat sebenarnya..aku pasti golongan2 mcm ni akan kutuk kaw2 punya..hahaha

sesapa yg tak berpuas hati..leh tinggalakan komen kaw1 punya..nak kutuk ke..apa ke..aku tak kisah…sbb aku pun dah menyampah dan meluat dgn kenaikan semua harga barang dlm Malaysia..